Chcący skoczyć z 21. piętra drapacza chmur w Nowym Jorku mężczyzna zgadza się rozmawiać tylko ze wskazaną przez siebie negocjatorką Lydią Mercer. W tym samym czasie dwójka włamywaczy zamierza ukraść cenny diament ze znajdującego się obok budynku Nowojorskiej Giełdy Diamentów. Kim jest tajemniczy mężczyzna, który stawia na nogi nowojorską policję, i czy coś go łączy z włamywaczami? Odpowiedź na to pytanie widz musi poznać sam, zdradzenie czegokolwiek więcej z fabuły zepsułoby frajdę z odkrywania prawdy i bycia zaskakiwanym przez kolejne zwroty akcji. Tych w filmie nie brakuje, twórcy, którzy sięgnęli po wszelkie znane z filmów policyjnych motywy, postawili sobie za cel zaskakiwać widza nieprzewidzianymi obrotami sytuacji, wciągać w akcję żywym jej rozwojem i szybkością następujących po sobie wydarzeń, co ma tę zaletę, że dzięki temu zabiegowi nie ma zbytnio czasu na rozważanie głębokości dziur w scenariuszu. Do tego dodali kilka eksplozji, widoków w dół z perspektywy górnych rejonów wieżowca oraz widok atrakcyjnej Genesis Rodriguez. Przyzwoita rozrywka dla lubiących filmy policyjne z wartką akcją, niespodziankami i znanymi twarzami, bo oprócz Eda Harrisa w roli złego biznesmena zobaczymy też wciąż piękną Kyrę Sedgwick jako reporterkę i Edwarda Burnsa, pyskatego Reibena z „Szeregowca Ryana”, tu kreującego rolę detektywa, partnera negocjatorki.
ASPEKTY TECHNICZNE
Sporo się dzieje w tym filmie, bo też i akcja nie ustaje ani na moment. Najpierw mamy ucieczkę samochodową po wąskich ścieżkach cmentarza i katastrofę kolejową z basowym hukiem uderzającej w samochód lokomotywy i zgrzytem gniecionej blachy. Potem, kiedy Nick stoi już na gzymsie hotelu, mocniejszymi odgłosami są te, które dochodzą z dołu, czyli okrzyki wydawane przez gapiów. Podobnie jak w bohatera i w nas uderza niespodziewanie odgłos łopat „oblatującego” głośniki helikoptera ekipy telewizyjnej filmującej skoczka. Niezłego kopa ma również wybuch na dachu, a i ucieczka Nicka przez pokoje hotelowe i kuchnię jest pełna mocniejszych akordów strącanych garnków, tłukących się naczyń, niszczonych drzwi i mebli. Ciekawy efekt uzyskano w scenie strzelaniny na dachu, kiedy w jednym tylnym głośniku słychać strzały, a w drugim wypadanie pustych łusek po nabojach.
Obraz ma dobrą, ale nie nadzwyczajną jakość. Ostrość mogłaby być nieco bardziej podrasowana, za to kontrast jest odpowiedni. Barwy raczej stonowane i o biurowym kolorycie. Szaro-beżowe budynki, stalowe garnitury, czarne płaszcze i granaty koszul. Kolorową, wściekle czerwoną plamę stanowi kostium wścibskiej reporterki. Mocno widoczne jest przejście między warstwami, które pechowo wypadło na moment wysiadania z windy.
BONUSY
Oprócz zwiastunów są cztery wywiady z aktorami, ale tylko Samowi Worthingtonowi i Elizabeth Banks pozwolono wypowiadać się dłużej niż dwie minuty. Ten pierwszy zdradza nam, że bardzo boi się wysokości, ale ten lęk musiał przemóc, ta druga zaś twierdzi, że w ogóle nie jest bojaźliwa i że lęk wysokości jest na tyle jej obcy, że stanie na gzymsie było dla niej raczej ekscytujące. Jest również krótki, 8-minutowy, reportaż z realizacji, który warto obejrzeć, by przypatrzyć się ekipie filmującej na niemałej wysokości.
itk / veroika
Premiera DVD: 31.05.2012
|