MADE IN PANAMA
kino amatorskie
Projekt i wykonanie: Octavio Vallarino
Lokalizacja: Panama, Panama
Wymiary pokoju: 9 x 5,2 m
Poprzednie przeznaczenie: pokój specjalnie przeznaczony na kino
Projektując i budując swoje kino domowe Octavio Vallarino, zdeklarowany audiofil, postarał się uzyskać dźwięk najwyższej jakości.
Dla obdarzonego wyjątkowym słuchem Octavia jakość dźwięku w sali kinowej, używanej także w celu słuchania muzyki, ma znaczenie priorytetowe. Dlatego też zanim przystąpił do budowy wymarzonego kina, zapoznał się z bogatą literaturą branżową, zwiedził także branżowe wystawy CEDIA (Custom Electronic Design & Installation Association) oraz Consumer Electronic Show. Poza tym nieustannie eksperymentuje z dźwiękiem i wprowadza nowe rozwiązania.
Kino zostało urządzone w specjalnie do tego celu wzniesionym wolno stojącym budynku, znajdującym się nieopodal domu, w którym Octavio mieszka. Budując je, jego właściciel przestrzegał zasady LEDE: Live End Dead End, która jest stosowana w profesjonalnych studiach i ma na celu poprawę akustyki pomieszczenia. Polega ona na tym, że obszar wokół głośników odsłuchowych wykłada się materiałami dźwiękochłonnymi (tworzy to strefę wytłumioną, „martwą”, z ang. dead), natomiast obszar tylny, za słuchaczem, ma właściwości silnie rozpraszające dźwięk (strefa „żywa”, z ang. live). Szerzej o LEDE piszemy w specjalnym artykule „LEDE – koncertowe kino” w dziale Technika / Porady.
Zgodnie z regułami LEDE przednią połowę bocznych ścian Octavio obłożył panelami akustycznymi z włókna szklanego o wymiarach 1,2 x 2,7 m i grubości 3,8 cm, pokrytymi przepuszczającym dźwięk materiałem Guilford of Maine. Takie same panele, ale o grubości 7,6 cm, zastosował na ścianie frontowej, ale w tym wypadku pomiędzy nimi a ścianą zostawił przestrzeń o szerokości 10 cm, co ma również zapobiegać powstawaniu fal stojących.
Część „żywa” sali kinowej – ściany boczne i tylne – została po jakimś czasie dodatkowo wyposażona w podłużne drewniane panele w kształcie półkolumn o szerokości 35 cm, a głębokości 15 cm, co zdaniem Octavia bardzo poprawiło jakość dźwięku. Dźwięk „nabrał oddechu”, lepiej wypełnia przestrzeń kina i ogólnie środowisko dźwiękowe jest znacznie lepsze. Panele z bocznych ścian wyeliminowały efekt trzepoczącego echa, a tylne efektywniej rozpraszają dźwięk.
Temu samemu celowi służy, zgodnie z regułami LEDE, nierównoległość sufitu względem podłogi. Pokryty gipsowymi płytami sufit obniża się w lewą stronę, osiągając w najniższym punkcie 2,3 m wysokości, a w najwyższym 3,2 m.
Kolory wnętrza są bardzo ciemne, zgodnie ze specyfikacją ekranu, aby uniknąć niepożądanych refleksów świetlnych. Sufit, podłoga, tylna ściana oraz panele mają barwę czarną, pozostałe fragmenty ścian – stalową. Tę monotonię ożywia jedynie czerwień kanap. Drugi i trzeci rząd kanap umieszczony jest na drewnianych podestach, każdy o wysokości 30 cm. Są one podatne na wibracje wywołane dźwiękiem o niskich częstotliwościach, co kreuje dodatkowy realizm efektów audio. Pierwszy rząd kanap dzieli od ekranu 5 m, drugi – 7 m, a trzeci – 9 m odległości.
Sprzęt audio-wideo Octavio skompletował i zainstalował sam. Jest to system 7.1, z podwójnym subwooferem ustawionym jeden na drugim. Jeśli chodzi o sprzęt wideo, szczególnie zadowolony jest z anamorficznego obiektywu Schneidera, pozwalającego cieszyć się obrazem w formacie 2.40:1.
Vallarino jest wielkim miłośnikiem kina, który ogląda filmy niemal codziennie po kolacji. Często towarzyszy mu liczna rodzina oraz przyjaciele. Obecnie w użytku są głównie płyty Blu-ray oraz amatorskie filmy nakręcone przez pana domu w technologii HD.
Lista sprzętowa:
ekran Stewart Studio Tek 100, 141”; Viewing Image 54” x 130
projektor HighLite Cine 260 + anamorficzny obiektyw Schneider Standard 1.33
głośniki:
frontowe BG 800 (2)
centralny BG R-400-C
surround BG LCRI (4)
subwoofery JL Audio f113 Fathoms (2)
odtwarzacze:
Blu-ray OPPO BDP-83
Toshiba HD-DVD
wzmacniacze:
Krell S 250, 550 W (na kanał) – do głośników L i R
Krell S 150, 300 W (na kanał) – do głośnika centralnego
Adcom 5500, 200 W (na kanał) – do głośników tylnych
Adcom 5500, 200 W (na kanał) – do głośników bocznych
procesor Krell S 1200