„Magia Wielkiego Błękitu” to zrealizowany przez Dariusza Sepiołę, nurka, dziennikarza, podróżnika i fotografa w jednej osobie, film przyrodniczy dokumentujący życie w wodach mórz i oceanów otaczających wszystkie siedem kontytentów naszej planety. Rewelacyjna jakość zdjęć połączona z piękną kompozycją kadrów, i oczywiście pięknem samych filmowanych obiektów, dają w sumie niesamowicie malowniczy, zaskakujący dziwnością kształtów i zestawieniem kolorów podwodny spektakl. Dokument liczy siedem odcinków, których tytuły odpowiadają nazwom kontynentów
Azja
W pierwszym odcinku odwiedzamy akweny leżące w rejonie tzw. koralowego trójkąta, którego obszar wyznaczają linie łączące na mapie Filipiny, Indonezję i Malezję. Zamieszkują go niezwykłe stworzenia o niesamowitym wyglądzie, mogące stanowić inspirację dla malarzy kolorystów. Tworem jakiegoś ekstrawaganckiego współczesnego projektanta wydaje się na przykład ryba pudełkowa – jaskrawożółta w czarne kropki, o kanciastej budowie ciała. Inspiracją dla naukowców natomiast była krewetka modliszkowa, którzy budowę jej oka wykorzystują do tworzenia coraz doskonalszych technologii wielowarstwowego zapisu na płytach. Zaletą odcinka o Azji jest to, że twórcy wniknęli z kamerą w mikroświat morskich żyjątek i pokazali to, co zazwyczaj jest pomijane przez innych filmowców – możemy obejrzeć kilku- kilkunastumilimetrowe zwierzęta kamuflujące się w piachu czy wśród morskich zarośli.
Australia i Oceania
W tym odcinku odwiedzamy wody wokół archipelagu Palau, liczącego ponad 200 wysp i wysepek, Papui Nowej Gwinei i Fidżi. W morskiej toni oglądamy porośnięte koralowcami wraki samolotów z czasów drugiej wojny światowej, teraz przypominające kolorowe, ozdobne kwietne konstrukcje, jakie czasem widuje się na festynach ludowych, między którymi przemykają nie mniej kolorowe rybki. Następnie podziwiamy kolonie gąbek o fantazyjnych kształtach, a wreszcie mamy okazję poobserwować jedne z najstarszych zwierząt na Ziemi, czyli rekiny, które zamieszkują wody naszej planety już od 400 milionów lat.
Ameryka Południowa
W wodach wokół należących do Ekwadoru wysp Galapagos żyją rekiny wielorybie, które udaje się sfilmować niezwykle rzadko i których spotkanie było celem wyprawy w ten rejon świata. Rekin wielorybi to największa ryba na Ziemi, jej długość dochodzi do 18 metrów, a waga do 14 ton. Nie są jednak groźne dla ludzi, jeśli już, to dla planktonu, którym się żywią. Czekającym na pojawienie się głównego bohatera odcinka nurkom czas umilały swoim towarzystwem m.in. galapagoskie lwy morskie, gatunek endemiczny, bardzo ufne i skore do zabawy. Udało się również sfilmować żółwia słoniowego, który żeby zużywać mniej tlenu, może sterować swoim pulsem tak, że jego serce bije raz na 9 minut. Prócz zdjęć podwodnych oglądamy w tym odcinku także obrazki z lądu, pokazujące niezwykle malowniczy krajobraz wysp Galapagos i niektóre zwierzęta żyjące na ich ziemiach.
Europa
Do reprezentowania Europy zostały oddelegowane Azory, a raczej wody wokół nich. Wśród podwodnych wulkanicznych skał, tworzących groty, zakamarki i skalne mosty, twórcy dokumentu wypatrują z kamerą pojawienia się kaszalotów, czyli płetwali. Opisane w powieści „Moby Dick” ssaki pod wieloma względami są rekordzistami w świecie zwierząt: mierzą do 20 metrów i ważą do 70 ton, są najlepszymi nurkami wśród ssaków – potrafią zejść na głębokość 2-3 tys. metrów i przebywać pod wodą 2-3 godziny. Potrafią też wydawać odgłosy o głośności ponad 230 dB. W oczekiwaniu na te morskie giganty oglądamy humbaki, mogące pochwalić się może nie głośnością wydawanych przez siebie dźwięków, ale za to artyzmem i długością wykonywanych pieśni – jedna taka pieśń trwa ok. 25 minut. Rola śpiewu humbaków nie jest jeszcze do końca wyjaśniona. Majestatyczne mobule, z rodziny mantowatych, mierzące do 5 metrów długości, i sympatyczne grindwale, delfinowate, to pozostali bohaterowie tego ciekawego odcinka, w trakcie którego, w migawkach, poznajemy też ciekawostki dotyczące wysp azorskich.
Afryka
Aby sfilmować przyrodę wód wokół Afryki, realizatorzy wybrali się na Seszele. Głębiny wokół nich to jedno wielkie akwarium. W tych ciepłych wodach żyje 900 gatunków ryb i ponad 100 gatunków koralowców. Niektóre rafy wyglądają, jakby jakiś szalony artysta pochlapał je różnokolorowymi farbami. Z kolei w zimnych prądach atlantyckich opływających wybrzeża RPA można obserwować podróż milionów sardynek płynących ze wschodniego wybrzeża na północ – ogromne ławice ciągną się kilometrami tuż pod powierzchnią wody. Uciekając przed polującymi na nie delfinami i innymi drapieżnikami, sardynki w ułamku sekundy zmieniają szyk, kierunek i kształt ławicy. Gwoździem programu w tym odcinku jest żarłacz biały, zwany ludojadem. Jak na morskie stworzenie nie jest zbyt duży, raptem 5 metrów długości, ale jest perfekcyjnym łowcą.
Ameryka Północna
Podróż w ten rejon świata rozpoczyna się od półwyspu Jukatan. We wstępie usłyszymy kilka informacji o kulturze Majów i zobaczymy popularne wśród rzesz turystów plaże, ale już po chwili kamera schodzi pod wodę, aby ukazać niezwykłe piękno największego na świecie systemu podwodnych rzek i jaskiń – cenotów. Dzięki krystalicznie czystej wodzie widoczność sięga w nich nawet 100 metrów, skały tworzą tu niezwykłe formacje, a wpadające od góry snopy światła sprawiają, że błękitna woda mieni się tysiącem migotliwych odcieni. Pod koniec tego odcinka możemy pokontemplować piękno i grację ruchów ogromnych mant, żeglujących majestatycznie w granatowych głębinach Oceanu Spokojnego.
Antarktyka
Ostatni odcinek jest krótszy niż inne (okołoczterdziestosześciominutowe), bo trwa 31 min, ale płyta z nim mieści również ciekawe dodatki. Celem wyprawy, zaczynającej się od Ziemi Ognistej i przylądka Horn, jest spotkanie i sfilmowanie lamparta morskiego. Lodowate wody wokół Antarktydy, królestwa pingwinów, są bardzo bogate w plankton, a co za tym idzie – bogate w różnorodne formy życia. Zanim jednak filmowcy na dobre zanurzą się pod powierzchnię wody, oko kamery ukazuje niezwykłe piękno surowych krajobrazów Antarktydy, gór lodowych, zmrok i świt łączące się w jeden spektakl światła i kolorów, jaki daje nieznikające za linią horyzontu słońce, oraz wspaniałą zorzę polarną tańczącą na tle nocnego nieba.
DANE TECHNICZNE
Ścieżka dźwiękowa jest w Dolby Digital 5.1. Z wszystkich głośników przez całą projekcję dobiega dobrze dobrana do zdjęć muzyka, czasem z miarowym bulgotem wody w tle. Sporadycznie słychać z poszczególnych głośników inne odgłosy, na przykład śpiew ptaków czy delikatny dźwięk łopat helikopotera w ujęciach kręconych na lądzie. Głos czytającej tekst Krystyny Czubówny jest nagrany odrobinę za cicho w stosunku do muzyki.
Obraz jest wyśmienity, i to nie tylko jak na film przyrodniczy. Ostry, czysty, szczegółowy, z dobrym kontrastem, a przede wszystkim olśniewający kolorami. Wspaniale wyraźnie widać delikatne, cienkie gałązki podwodnych roślin czy koralowców, wszelkie zagłębienia porowatych powierzchni, kunsztowne wzorki na ciałach rybek, szczegóły budowy drobnych organizmów. Dobrze oddana jest głębia obrazu, wszelkie wklęsłości i wypukłości są bardzo plastyczne. Co do kolorów, to mogłyby służyć jako wzorce w muzeum barw, gdyby takie istniało. W trakcie całego filmu mamy do czynienia z całą bogatą paletą kolorów, jakie stworzyła przyroda: różów, fioletów, intensywnych granatów, żółcieni, czerwieni, zieleni, pomarańczowości i ich odcieni. Ich tłem jest oczywiście głęboki błękit, przechodzący, poprzez seledyny, szmaragdy, szafiry i lazury, w ciemny granat.
BONUSY
W dodatkach każdej płyty zobaczymy, trwającą około minuty do dwóch każda, galerię zdjęć. Na ostatniej płycie prócz galerii także podzielone na dwie części post scriptum: „Raja Ampat” (6 min) i „Karmienie rekinów” (5 min) oraz materiał o powstaniu filmu (8 min).
W „Raja Ampat” znalazły się, wraz z omówoieniem Dariusza Sepioły, fragmenty materiału zdjęciowego, który nie zmieścił się w filmie.
„Karmienie rekinów” to materiał nakręcony w okolicach Bahamow, przedstawiający nurkowanie wśród dziesiątek rekinów, doskonałe – jak mówi autor dokumentu – do tego, aby przełamać lęk przed nimi.
W ostatnim dodatku Dariusz Sepioło opowiada, jak kręcono zdjęcia, o przygotowaniach do filmu, o tym, co sprawiało największą trudność w trakcie realizacji, i o najciekawszych momentach filmowania. Wszystkie dodatki, choć niedługie, są równie ciekawe jak sam film.
itk
Premiera DVD: 8.12.2011 |
Opinie użytkowników (1)
Piotr 2012-04-11 11:29 Odpowiedz
Do filmów podwodnych BBC daleko ale jak na Polskę to fajna seria.