WYMIARY POMIESZCZEŃ KINA DOMOWEGO

kino domowe akustyka, budowa

Przy budowie kina domowego bardzo ważnym elementem są proporcje pokoju, gdyż mają one duży wpływ na sposób rozprzestrzeniania się fal dźwiękowych.

Zależności te można w dużym uproszczeniu przedstawić następująco. Dźwięk stanowi formę energii, która rozchodzi s ię dzięki cząsteczkom powietrza. Każde włączenie głośnika wzbudza taką właśnie energię, która popycha najbliższe cząsteczki powietrza, a te z kolei popychają następne i tak oto tworzy się podłużna, przemieszczająca się w pokoju kinowym fala. Zachowanie się tych fal jest zależne od proporcji pokoju, przy czym największa zależność dotyczy najniższego zakresu częstotliwości, od 200 Hz w dół. W tym przedziale częstotliwości występuje zjawisko stałego efektu rezonansu fali. Pojawia się ono w pomieszczeniach zamkniętych, w których fale dźwiękowe wracają, odbiwszy się od ściany pokoju.

Interferencja dwóch fal biegnących w przeciwnych kierunkach może dać w pewnych częstotliwościach krytycznych dwojaki efekt: wzmocnienia tych fal lub ich eliminacji. Eksperymenty przeprowadzone w obiektach kontrolnych o kształcie rury wykazały, że w pewnych rejonach dźwięk jest podwójnie głośny, a w innych wręcz zanika.

W kinie domowym, które ma zazwyczaj formę prostopadłościanu, efekty mogą być nieco inne, ponieważ fale odbijają się aż od sześciu ścian. W związku z tym zaburzenia pola dźwiękowego są znacznie większe, a przecież chodzi o to, aby takich niepożądanych efektów uniknąć. Pozwala na to właśnie dobrze zaprojektowana sala kina domowego, o właściwych proporcjach ścian. Odpowiednie wymiary pokoju zapewniają uzyskanie optymalnego pola dźwiękowego.

Opracowaniem takich złotych proporcji zajmowało się wielu akustyków, w tym, w latach 60., L.W. Sepmeyer. Do proporcji Sepmeyera nawiązuje „Kino przy plaży” Octavia Vallarino (fota poniżej).

octavio_banerfot_1

A oto najsłynniejsze proporcje pomieszczeń odsłuchowych (wys. x szer x dł):

Richard H. Bolt (1946)

1,00     x     1,50    x     2,50

1,00     x     1,26    x     1,59

L.W. Sepmeyer (1965)           

1,00     x     1,14    x     1,39

1,00     x     1,28    x     1,54

1,00     x     1,60    x     2,33

The Golden Ratio (1968)         

1,00    x      1,62    x     2,62

M.M. Louden (1971)               

1,00    x      1,40    x     1,90

1,00    x      1,30    x     1,90

1,00    x      1,50    x     2,10

IEC 60268-13 (1998)   

1,00    x      1,96    x     2,59

Dolby Lab Recomendations    

1,00   x       1,49    x     2,31

Worst ratio (RPG Inc.)   

1,00   x       1,07    x     1,87

Projektując kino domowe, nie trzeba się jednakże obowiązkowo trzymać podanych powyżej proporcji, ponieważ na jakość dźwięku mają wpływ dodatkowe elementy, takie jak wyposażenie kina (meble, tapicerka, dywany) oraz materiały akustyczne (panele) o właściwościach pochłaniających lub rozpraszających dźwięk. Generalnie jednak warto brać pod uwagę rolę właściwych proporcji pokoju dla uzyskania jak najlepszego efektu akustycznego.

Zainteresowani szczegółową kalkulacją wymiarów pokoju kinowego mogą skorzystać z kalkulatora Trevor Cox, zamieszczonego na stronie http://www.acoustic.ua/forms/rr.en.html.


oprac. ren

źródło: www.cinemasource.com; www.acoustic.ua 

Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.