MADE IN PANAMA – PO MODERNIZACJI

kino amatorskie

Projekt i wykonanie: Octavio Vallarino

Konsultacja audio: Anthony Grimani, Performance Media Industries

Lokalizacja: Panama, Panama

Wymiary pokoju: 9 m (dł.)  x 5,2 m (szer.) x 2,8 / 3,2 m (wys.)

Poprzednie przeznaczenie: pokój specjalnie przeznaczony na kino

Właściciel i budowniczy tego kina domowego, Octavio Vallarino z Panamy, nie ustaje w wysiłkach uzyskania dźwięku o możliwie najwyższej jakości brzmienia.

Obecny stan kina jest już trzecią wersją, ale po kolejnej przeróbce zupełnie nie przypomina poprzednich, i to nie tylko dlatego, że zmienił się wygląd, a czerwone sofy zastąpiły eleganckie czarne skórzane fotele. Wiele zmian nastąpiło w sferze akustyki, w której Octavio zastosował się do podpowiedzi i porad Anthony’ego Grimaniego z Performance Media Industries. Zachowana została natomiast zasada LEDE (Live End Dead End), która jest stosowana w profesjonalnych studiach i ma na celu poprawę akustyki pomieszczenia. Polega ona na tym, że obszar wokół głośników odsłuchowych wykłada się materiałami dźwiękochłonnymi (tworzy to strefę wytłumioną, „martwą”, z ang. dead), natomiast obszar tylny, za słuchaczem, ma właściwości silnie rozpraszające dźwięk (strefa „żywa”, z ang. live). Ponadto sufit jest ukośny względem podłogi, gdyż nierównoległość ścian zapobiega powstawaniu niekorzystnych fal stojących.

Szerzej o LEDE piszemy w specjalnym artykule LEDE – koncertowe kino w dziale Technika / Porady.

Wersja poprzednia

Aby zrozumieć sens zmian, przypomnijmy, jak wyglądało wyposażenie oryginalnego kina w materiały akustyczne. Ściana frontowa i pierwsza połowa ścian bocznych (strefa martwa) zostały pokryte panelami akustycznymi z włókna szklanego Owens Corning 703, o szerokości 1,3 m, wysokości 2,7 m, grubości 2,5 cm (boki) i 7,6 cm (front). W przypadku ściany frontowej pomiędzy panelami a ścianą istnieje przestrzeń o szerokości 10 cm, co ma również zapobiegać powstawaniu fal stojących. Wszystkie panele zostały pokryte przepuszczającym dźwięk materiałem Guilford of Maine.

Część „żywa” sali kinowej – ściany boczne i tylne – posiada podłużne drewniane panele w kształcie półkolumn.

Na zdjęciu poniżej: poprzednia wersja kina

octavio_panama stara

Wersja po modernizacji

Zgodnie ze wskazówkami Grimaniego Octavio wyposażył kino w dodatkowe elementy akustyczne: dodatkowe warstwy gęstego włókna szklanego na ścianach, półokrągłe dyfuzory, panele z włókna akustycznego w punktach pierwszych odbić na suficie i ścianie tylnej, połówki przeciętych wzdłuż plastikowych rur na suficie.

ściany boczne

40% już istniejących paneli ścian bocznych zostało dodatkowo pokrytych panelami z włókna szklanego OC 705 o wymiarach 0,9 m szer. x 2,4 m wys. x 5 cm grubości. Po cztery półokrągłe drewniane dyfuzory o szerokości 36 cm trafiły na same końce bocznych ścian, a dwa pomiędzy panele z włókna szklanego, aby stworzyć alternatywę pomiędzy rozpraszaniem a absorpcją dźwięku.

sufit

W punktach odbicia dźwięku, w odległości 3 m od ściany frontowej, dołożono sześć paneli OC 705 o wymiarach 60 cm szer x 1,2 m wys x 10 cm grubości. Dla celów dyfuzyjnych zainstalowano sześć 15-centymetrowych połówek rurek z PVC, wypełnionych w środku pianką gumową – rozwiązanie to ma na celu rozpraszanie refleksów sufitowych. W trzeciej części sufitu, na jego końcu, zamontowano trzydzieści ASC CoolTraps, które są rozmieszczone w formie trójkąta. W trzeciej części sufitu, na jego końcu, zamontowano trzydzieści ASC CoolTraps (modułów akustycznych, które w 25% pochłaniają dźwięk, a w 75% rozpraszają), rozmieszczonych w formie trójkąta.

 

octavio_schamat_panama2

ściana tylna

W samym środku ściany tylnej zamontowano panel OC 705 o wymiarach 1,2 m x 1,2 m i grubości 10 cm, a po bokach tego panelu znalazły się cztery połówki rurek z PVC, wypełnionych w środku pianką gumową o długości 15 cm.

Wszystkie elementy akustyczne na ścianach i na suficie zostały pokryte tkaniną akustyczną.

W parze z dbałością o jakość dźwięku idzie u Octavia dbałość o jakość obrazu. Z tego też względu ściany jego kina domowego są czarne, co ma na celu poprawę kontrastu obrazu. Jedynym akcentem rozjaśniającym tę kolorystyczną monotonię są jasnobrązowe drewniane listwy ścienne i podłogowe. W takich warunkach nic nie rozprasza uwagi widza, a jeśli dodać do tego wygodne, skórzane fotele, ustawione w trzech rzędach (dwa tylne na specjalnych podestach), można być pewnym, że seanse filmowe należą tu do bardzo udanych.

octavio_dom

Warto wiedzieć, że kino zostało utworzone w specjalnie do tego celu wzniesionym budynku wolno stojącym, a Octavio chętnie zaprasza do wspólnego oglądania nie tylko rodzinę, ale i znajomych.

ren

 Octaviowi Vallarino serdecznie dziękuję za dobrą współpracę i podpowiedzi, które wykorzystujemy w różnych opracowaniach poświęconych kinu domowemu.

Zob. też: „Kino przy plaży” 

W przygotowaniu: fotoreportaż z modernizacji kina „Made in Panama”


Lista sprzętowa:

ekran Stewart Studio Tek 100, 141”, Viewing Image 54” x 130

projektor Digital Projection HighLite Cine 260 + anamorficzny obiektyw Schneider Standard 1.33

głośniki:

BG 800 (frontowe)

Adam Tensor Center (centralny)

BG  LCRI (surround x 4)

subwoofery JL Audio  13” f113 Fathoms (x 2, ustawione jeden na drugim)

subwoofer JL Audio 10” f110 Fathom (przy ścianie bocznej)

odtwarzacz Blu-ray OPPO BDP -83 DVD, zmodyfikowany przez Audiocom International (Signature + Superclock 4 clock power supply)

procesor sygnałowy Krell S 1200

wzmacniacze:

Krell S 250, 550 W na kanał (44 omy) do głośników frontowych

Krell S 150, 300 W na kanał (44 omy) do głośnika centralnego

Adcom 5500, 200 W na kanał, do głośników tylnych

Adcom 5500, 200 W na kanał, do głośników bocznych

 

Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.