KOMPAKTOWA DOSKONAŁOŚĆ
kino profesjonalne
Projekt i wykonanie: First Impressions Theme Theatres, Inc., Miami, Floryda, USA
Lokalizacja: Plantation, FL, USA
Wymiary pokoju: 3,6 x 3,6 x 2,7 m
Rok wykonania: 2008
Poprzednie przeznaczenie: gościnna sypialnia
Nawet w bardzo niewielkim pokoju można urządzić kino w prawdziwie wystawnym amerykańskim stylu i o bardzo dobrych walorach dźwięku.
Urządzenie takiego właśnie dekoracyjnego wnętrza w pokoju o wymiarach zaledwie 3,6 x 3,6 m było dla Jeffreya Smitha z First Impressions Theme Theatres bardzo dużym wyzwaniem. Nawiasem mówiąc – było to najmniejsze pomieszczenie, jakie przyszło mu urządzać w całej jego bogatej karierze projektanta kin domowych. Cel jednak udało się z powodzeniem zrealizować, bo choć ornamentyka jest bogata, wliczając w to obszerne proscenium z kurtyną, nie ma się wrażenia ciasnoty ani przytłoczenia ozdobami. Co więcej – jak zapewnia wykonawca, uzyskano odpowiednią jakość dźwięku, unikając wytłumień spowodowanych niewielkimi wymiarami pokoju. Temu celowi służą specjalne panele AcouSculpt Acoustical Management System Paneling, zaprojektowane tak, aby pochłaniały, rozpraszały i odbijały dźwięk, ściana z ekranem (spełniająca warunki THX), a także wiele elementów pozornie czysto dekoracyjnych, jak np. belkowane obramowanie sufitu.
Podstawowym życzeniem zleceniodawcy, czterdziestoparoletniego inwestora budowlanego, był sufit imitujący niebo i gwiazdy. Taki sufit został dla niego wykonany w oparciu o Starlite Fiber Optic Ceiling System – firmowy produkt FITT. Niebo i obłoki namalowano ręcznie, używając kolorów dobranych przez zleceniodawcę. Przedstawienie nieba ma tę właściwość, że zgodnie z wolą użytkowników kina zmienia natężenie barw, aby odwzorować różne pory dnia. Jest to możliwe dzięki „inteligentnemu oświetleniu”, które wytwarza aż 10 000 kolorów i poprzez ustawienia komputerowe nadaje niebu pożądany odcień. W opcji wieczorno-nocnej rozbłyskują na nim migające gwiazdy, tworzące konstelację Byka, który jest znakiem zodiaku właściciela. Mimo tych atrakcji w środku „nieba” umieszczono jeszcze dodatkowo ozdobny kaseton.
System oświetleniowy posiada podstawowe opcje „Walk in” i „Exit”, ponadto można wybrać inne warianty z menu pilota. Zasadnicze oświetlenie pokoju pochodzi z ręcznie kutych kinkietów, a także z lampek wbudowanych m.in. w listwę okalającą sufit, arkady i górną część proscenium.
Aby uzyskać efekt przestrzenności, Jeffrey Smith musiał skompaktować elementy dekoracyjne tego kina. Poza niebem składają się na nie imitacje kolumn z głowicami w stylu jońskim, które wraz z łukami tworzą coś w rodzaju obiegającej pokój arkady, wypełnionej w środku panelami. I łuki, i filary tylko minimalnie wystają ze ścian. „Arkady” wykonane są z pięknego wiśniowego drewna.
Akcent typowo kinowy wnosi w pomieszczenie proscenium z ekranem przesłoniętym dekoracyjną, czerwoną kurtyną ze złotymi wykończeniami oraz siedem ustawionych w dwóch rzędach foteli CineLoungers (to także firmowy produkt FITT). Uzupełnienie sali kinowej stanowi CineBar™, czyli barek umieszczony w przyległym pokoiku pełniącym niegdyś funkcję garderoby. A w nim znajduje się granitowa lada, półka-kredensik, podświetlane półeczki na słodycze, profesjonalna maszyna do popcornu, lodówka i schowek na produkty. Barek jest oddzielony od kina kurtyną.
W kwestii akustyki i instalacji sprzętu AV interesujący jest sposób, w jaki Jeffrey Smith poradził sobie z ograniczeniami związanymi z niewielkimi wymiarami pokoju. W uzyskaniu odpowiednich efektów akustycznych bardzo pomogło podwyższenie tylnego rzędu foteli oraz konstrukcja typu „pokój w pokoju”, dzięki czemu dodatkowa przestrzeń powietrzna posłużyła jako pułapka basowa i przyczyniła się do wzmocnienia basów, szczególnie mocno odczuwalnych od spodu przez osoby siedzące w drugim rzędzie. Niskie tony są emitowane przez dwa subwoofery Sonance – z braku miejsca po bokach pokoju jeden znajduje się z przodu, drugi z tyłu. Ponieważ rozmiar subwoofera uniemożliwił umieszczenie go pod ekranem (przeszkadzałby kurtynie), osadzono go w bocznej ścianie tak, że wystaje w połowie do wewnątrz kina, a w połowie na zewnątrz. Żeby nie szpecił, mieści się w specjalnie wykonanej obudowie w formie kredensu, co dodatkowo chroni resztę domu przed hałasem.
Przy tak niewielkich rozmiarach sali kinowej nie było potrzeby zastosowania dużej liczby wzmacniaczy. Kino to posiada system 5.2, do którego obsługi zupełnie wystarcza receiver Marantz SR9600 THX Ultra2 o mocy 140 W na kanał. – Wielkość nie ma znaczenia – uważa Jeffrey Smith. – To kino z powodzeniem rywalizuje z naszymi największymi instalacjami!
ren
Lista sprzętowa:
ekran Vutec Vision XWF – 16:9 o przekątnej 233 cm (203 x 114 cm), z obramowaniem ok. 9,5 cm z wykończeniami z czarnego aksamitu
projektor DLP Marantz VP11S1 HD
odtwarzacz Samsung Blu-ray
odtwarzacz CD Marantz CC4300
Marantz Progressive Scan DVD DV7600
receiver Marantz SR9600 THX Ultra2
DirecTV HD Digital Recorder HR-20
głośniki:
frontowe (LCR) – Sonance Cinema Ultra 11 12 W x 20.25H x 4D THX (3)
surroundowe – Sonance Cinema Ultra 11 12 W x 20.25H x 4D THX Flush Dipole (2)
subwoofery – Sonance 12: THX Select 150 Watt 15”W x 20H x 22” D (2)
piloty:
Crestron MC2W-C17PAK SmarTouch Wireless Control Package
Crestron Program Touch Panel (do zarządzania wszystkim)