AKUSTYKA W KINIE DOMOWYM – MAKING OF
making of akustyka
Przedstawione poniżej zdjęcia pokazują wykonanie poprawek akustycznych w kinie domowym Octavia Vallarino z Panamy, którego to kina wersja ostateczna została zaprezentowana w sekcji „Pochwal się kinem” – MADE IN PANAMA – PO MODERNIZACJI.
Poprawki te zostały zalecone przez Anthony’ego Grimaniego z Performance Media Industries. Uzupełnienie zdjęć stanowią schematy z opisami rozmieszczenia materiałów akustycznych oraz ich charakterystyka, co może okazać się przydatne osobom zainteresowanym stworzeniem własnego kina domowego i pragnącym wykorzystać doświadczenia posiadaczy takiego przybytku. To właśnie ma na celu Octavio, miłośnik dobrego brzmienia, dzieląc się z nami swoimi szkicami i zdjęciami. Za tę dobrą współpracę panu Vallarino serdecznie dziękujemy!
Informacje podstawowe:
wymiary pokoju: 9 m (dł.) x 5,2 m (szer.) x 2,8 / 3,2 m (wys.)
rozwiązanie akustyczne: LEDE (Live End Dead End) – obszar wokół głośników odsłuchowych wykłada się materiałami dźwiękochłonnymi (tworzy to strefę wytłumioną, „martwą”, z ang. dead), obszar tylny, za słuchaczem, ma właściwości silnie rozpraszające dźwięk (strefa „żywa”, z ang. live), natomiast sufit jest ukośny. Szersze informacje na ten temat podajemy w LEDE – KONCERTOWE KINO.
Materiały akustyczne wykorzystane w kinie MADE IN PANAMA:
1. panele akustyczne Owens Corning (OC) – bardzo popularne w USA panele z włókna szklanego o właściwościach absorpcyjnych, stosowane także w profesjonalnych studiach, szczególnie dobrze pochłaniają dźwięk o średnich i wysokich częstotliwościach; w kinie MiP użyto paneli OC 703 1” oraz OC 705 2”, 3” i 4”
2. przepuszczająca dźwięk tkanina akustyczna Guilford of Maine do pokrycia ścian i sufitu
3. żeberkowane rury z PVC o przekroju 6”, przecięte w połowie i wypełnione gumową pianką
4. moduły akustyczne ASC CoolTrap, które w 25% pochłaniają dźwięk, a w 75% rozpraszają
5. drewniane dyfuzory w kształcie półwalca o przekroju 14”
Prace modernizacyjne:
Strefa martwa
– zainstalowanie dwóch drewnianych dyfuzorów w kształcie półkolumn o przekroju 14” pomiędzy dwoma panelami absorpcyjnymi, aby stworzyć alternatywę dla pochłaniania / rozpraszania dźwięku
– dodanie do paneli OC 703 1” (1,22 x 2,72 m) dodatkowych paneli OC 705 2” (0,9 x 2,44 m) – na 40% powierzchni ścian bocznych
(ściana frontowa zostaje niezmieniona, pokrywają ją panele OC 703 3” z zachowaniem odległości 10 cm od ściany z betonu)
Sufit
– dołożenie 6 paneli OC 705 4” (0,6 x 1,2 m) w punktach odbicia dźwięku, w odległości 3 m od ściany frontowej
– umieszczenie na całej szerokości 6 żeberkowanych i rozciętych w połowie rur PVC o przekroju 6”, wypełnionych gumową pianką
– umieszczenie na 1/3 sufitu, w jego tylnej części, 30 modułów ASC CoolTraps
Strefa żywa
– umieszczenie w środku ściany tylnej panelu OC 705 4” (1,22 x 1,22 m), a po jego bokach po dwie rury PVC o przekroju 6”, żeberkowane i wypełnione gumową pianką (takie same jak na suficie)
– zainstalowanie na końcach ścian bocznych ośmiu (2 x 4) drewnianych dyfuzorów w kształcie półkolumn o przekroju 14”
Wykończenie
– pokrycie wszystkich ścian oraz sufitu tkaniną akustyczną Guilford of Maine
Metamorfozy kina MADE IN PANAMA
wersja I
wersja II
wersja III
Schematy rozmieszczenia głośników
Renata Głuszek