2.1 Wielkość i proporcje pokoju
Są to parametry niezwykle ważne ze względu na fale dźwiękowe, odbicia i rezonans, mogące wpływać negatywnie na jakość dźwięku dochodzącego do uszu widza. Jeśli chodzi o wielkość, zaleca się, aby sala kinowa miała wymiary minimum 4 x 5 m, czyli 20 m2. Jeszcze lepiej, jeśli jest to powierzchnia 38 m2, gdyż taki rozmiar pokoju pozwala na odpowiednie rozmieszczenie sprzętu audio-wideo, uwzględniające prawidłowe odległości ekranu i głośników od widza.
Proporcje pokoju według standardu THX (o THX piszemy w rozdziale 15.) powinny być następujące:
– szerokość: 1,5 x wysokość
– długość: 2,5 x wysokość
Przykładowe wymiary pokoju to:
– wysokość: 3,2 m
– szerokość: 4,8 m
– długość: 8,0 m
Inne warianty proporcji:
L. W. Sepmeyer (1965)
1. 1,00 (wys.) x 1,14 (szer.) x 1,39 (dł.)
2. 1,00 (wys.) x 1,28 (szer.) x 1,54 (dł.)
3. 1,00 (wys.) x 1,60 (szer.) x 2,33 (dł.)
The Golden Ratio (1968)
1,00 (wys.) x 1,62 (szer.) x 2,62 (dł.)
M. M. Louden (1971)
1. 1,00 (wys.) x 1,40 (szer.) x 1,90 (dł.)
2. 1,00 (wys.) x 1,30 (szer.) x 1,90 (dł.)
3. 1,00 (wys.) x 1,50 (szer.) x 2,10 (dł.)
IEC 60268-13 (1998)
1,00 (wys.) x 1,96 (szer.) x 2,59 (dł.)
Dolby Lab Recomendations
1,00 (wys.) x 1,49 (szer.) x 2,31 (dł.)
Najgorszy wariant proporcji to 2:1. Mimo że najczęściej nie da się tego uniknąć, pokój nie powinien mieć kształtu prostopadłościanu, to znaczy, że jego przeciwległe ściany nie powinny być równoległe (niedbalstwo niektórych majstrów budowlanych może tu okazać się sporym dobrodziejstwem!). Warto to uwzględnić przy budowie własnego kina od podstaw.