GŁOŚNIKI

Od ich jakości i ustawienia zależy jakość dźwięku. Oferta rynkowa jest przebogata, począwszy od pojedynczych głośników po całe zestawy lub wręcz zestawy kina domowego, zawierające także odtwarzacze.
Dobierając głośniki, należy je dopasować do wielkości pomieszczenia, jakim się dysponuje.
Duże, wolnostojące głośniki skrzynkowe (ich producentami są m.in. firmy Koda, Paradigm czy KEF) będą wymagały większej przestrzeni, np. specjalnej sali kinowej. Średniej wielkości, zazwyczaj smukłe i eleganckie, mogą stać na specjalnych stojakach.

LG Pegasus HB965TZ (2)

LG

Małe głośniki, tzw. kompaktowe, można postawić na półkach lub zawiesić na ścianach czy pod sufitem, a więc doskonale nadają się do mniejszych pomieszczeń.

5 compact
 
Panasonic

Planując zakup, należy wziąć pod uwagę nastepujące czynniki:
– zakres użytkowania
– system, czyli liczba głośników (5.1, 7.1)
– moc głośników
– estetyka
– łatwość instalacji


Przy wyborze głośników do wyodrębnionej sali kinowej najlepiej skonsultować się ze specjalistą przeprowadzającym fachowe instalacje kina domowego. To samo dotyczy bardziej zaawansowanych modeli i ustawień, z którymi można nie poradzić sobie samemu.


8.1 Zakres użytkowania
W zasadzie sprawa powinna być jasna, bo skoro mówi się o kinie domowym, to znaczy, że podstawowym źródłem dźwięku są filmy. Jeśli jednak chce się także słuchać dużo muzyki i osiągnąć dobre brzmienie, należy zrezygnować z gotowych zestawów kina domowego i kupić osobno dobrej jakości głośniki frontowe (prawy, lewy i centralny), a osobno tylne, czyli efektowe, które mogą być gorsze. Te pierwsze powinny pochodzić od tego samego producenta i najlepiej z tej samej serii, aby uzyskać takie samo brzmienie. Jeśli centralny i frontalne będą reprezentować różne marki, należy je dobrać tak, aby miały membrany z tego samego tworzywa.

8.2 System
Prawdziwe kino domowe zaczyna się od systemu 5.1 (głośniki: centralny, frontalne lewy i prawy, dwa efektowe tylne plus subwoofer), jest to bowiem minimum gwarantujące uzyskanie przyzwoitego dźwięku przestrzennego. Kolejny wariant to 6.1 (dodatkowy głośnik to głośnik efektowy, umieszczany pośrodku tylnej ściany) oraz  7.1 (liczba głośników efektowych zwiększa się do czterech). Fundowanie sobie rozbudowanego zestawu 7.1 jest pożądane w wyodrębnionych salach kinowych, ale raczej mija się z celem w przeciętnym pokoju o niezbyt wielkich rozmiarach.
Osoby mające niewielkie pokoje, ale niechcące rezygnować z dźwięku dookolnego mogą uzyskać jego namiastkę w formie wirtualnego dźwięku przestrzennego z systemów 2.0 lub 2.1. Przykładem takich urządzeń są mikrowieże, złożone z odtwarzacza i dwóch głośników w jednej obudowie, albo zestawy kina domowego.

dcsfs30_main

2.1, Pioneer

Niektórzy producenci takich systemów dźwiękowych chwalą się możliwościami uzyskania nawet wysokiej jakości dźwięku przestrzennego 7.1!


SA-BTX70

wirtualne 7.1, Panasonic

8.3 Moc głośników
Nie należy utożsamiać mocy głośników z głośnością! Powszechne rozumienie, jakoby moc głośników podawana w tabelkach z danymi technicznymi wyznaczała poziom natężenia dźwięku, jaki są w stanie osiągnąć, jest błędem. Moc wyznacza odporność na obciążenie głośników przez wzmacniacz, natomiast parametr mówiący o tym, jakie są w stanie wytworzyć ciśnienie akustyczne, to efektywność, która w przypadku przeciętnych kolumn zawiera się w granicach 84-90 dB, a w odniesieniu do modeli bardziej ekstremalnych nawet 96 dB i więcej.

8.4 Estetyka
Zestaw głośników wcale nie musi szpecić i zagracać pokoju dziennego lub salonu. Wiele kolumn podstawkowych cechuje elegancka, wyrafinowana linia wzornicza i mogą się stać prawdziwą ozdobą, nadającą wnętrzu nowoczesny wygląd.

LG HB994PK

LG

Problem może natomiast stworzyć plątanina kabli, ale na to jest rada w postaci głośników bezprzewodowych.
Kolejne rozwiązanie polega na wbudowaniu głośników (typ do zabudowy, oczywiście, tzw. in-wall) w ściany i przykrycie ich panelami akustycznymi lub dekoracją wykonaną z tkaniny akustycznej, tak cienkiej, że przedostaje się przez nią oddech. Takie rozwiązanie często stosowane jest w domowych kinach amerykańskich, zwłaszcza takich, które inspirują się minionymi epokami. Głośniki mogą także być ukryte w meblach, np. szafkach, otwieranych na czas projekcji.

8.5 Łatwość instalacji
Osobom niezbyt biegłym w obsłudze sprzętu elektronicznego rynek ma do zaoferowania gotowe zestawy głośnikowe, ze wzmacniaczem (amplitunerem) lub bez. W tym drugim wypadku należy dopasować go do głośników, po czym zastosować się do instrukcji i ogólnych zasad ustawienia sprzętu audio-wideo. Bardzo pomocny jest system autokalibracji.

Obraz 365

Panasonic

8.6 Inne kryteria
Poza wyżej wymienionymi kryteriami doboru głośników istnieją jeszcze inne aspekty, na które należy zwrócić uwagę. A oto one:

– ekranowanie – wiele poradników radzi, aby ze względu na bliskie usytuowanie telewizora głośniki frontowe i centralny były ekranowane magnetycznie, ponieważ ich magnesy mogą zakłócać odbiór obrazu, zakłócenie to nie występuje jednak w przypadku telewizorów plazmowych i LCD, które nie są wrażliwe na pole magnetycznie, a więc i głośniki nie muszą już spełniać tego wymogu
– dipolarna charakterystyka promieniowania – tylne głośniki powinny być dwukierunkowe (dipolowe), to znaczy wysyłać dźwięk w dwóch kierunkach, dzięki czemu lepiej wypełnia pokój i poszerza przestrzeń dźwiękową, odbywa się to jednak kosztem precyzji lokalizacji poszczególnych odgłosów

Dźwięk rozproszony można uzyskać także z kolumn niedipolowych, gdy ustawi się je przodem do ściany tylnej, co spowoduje odbicie dźwięku i jego rozproszenie. Osiągnięcie dobrego rezultatu wymaga jednak eksperymentowania.

– budowa głośników przednich – pożądane jest, aby głośniki przednie (centralny, lewy i prawy) posiadały po trzy głośniki wysokotonowe, umieszczone jeden nad drugim, co zapewnia lepszą kontrolę pola dźwiękowego

8.7 Subwoofer
Nieodzowny element zestawu głośnikowego kina domowego, zwany inaczej głośnikiem niskotonowym (LFE). Przekazuje sygnał niskotonowy nawet do 200 Hz (w zależności od ustawień filtrów), który został skierowany do niego przez procesor na drodze sygnałowej – łączy się go zwykle kablem na wtykach RCA z wyjściem subwooferowym amplitunera. Jego zadaniem jest kreowanie basów w scenach wybuchów, tętentu koni i innych nisko brzmiących efektów dźwiękowych, przydaje się także w czasie oglądania koncertów. Można z niego jednak zrezygnować, jeśli ma się duże kolumny, które są w stanie przetwarzać najniższe fragmenty częstotliwości. Mimo wszystko jest on swego rodzaju dopalaczem niskich częstotliwości i w instalacjach kina domowego nie powinno się z niego rezygnować.

8.7 a Typy subwooferów
Głośniki niskotonowe dzielą się na:
a) aktywne – posiadają wbudowany wzmacniacz
b) pasywne – bez wzmacniacza, a ich moc jest uzależniona od  wzmacniacza zewnętrznego

8.7 b Regulacje
Bardziej zaawansowane subwoofery oferują możliwość regulacji głośności i zakresu częstotliwości, pozwalającej dostosować ją do dolnej granicy częstotliwości kolumn, gdyż nakładanie się częstotliwości na siebie może prowadzić do pogorszenia dźwięku. Chodzi o to, aby subwoofer nie pracował na częstotliwościach, na których pracują kolumny, lecz poniżej tej granicy.
Dobry model oferuje ponadto funkcję automatycznego włączania/wyłączania się.

9 AMPLITUNER

Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.