POLOWANIE NA CZAROWNICE

Nasza ocena:3Nośnik:DVD
Tytuł polski:Polowanie na czarownice
Tytuł oryginalny:Season Of The Witch
Gatunek:kostiumowy, przygoda
Kraj produkcji:USA
Rok produkcji:2011
Czas trwania:90 min
Kategoria wiekowa:15 lat
Reżyseria:Dominic Sena
Obsada:Nicolas Cage, Ron Perlman, Stephen Campbell Moore, Stephen Graham, Ulrich Thomsen, Claire Foy, Christopher Lee
Dystrybucja:Monolith Video
Opis
Nicolas Cage wdziewa średniowieczną zbroję.
Galeria

Krzyżowcy Behmen i Felson dość mają bezsensownego – ich zdaniem – zabijania niewiernych i postanawiają wrócić do Europy, by odpocząć od rycerskiego rzemiosła. Czeka ich tam jednak przykra niespodzianka, bowiem ich kraj jest pustoszony przez szerzącą się zarazę. Co gorsza, zostają oskarżeni o dezercję i pojmani przez ludzi kardynała, który obiecuje wolność w zamian za wykonanie pewnej misji. Polega ona na dostarczeniu do klasztoru dziewczyny oskarżonej o bycie czarownicą i sprowadzenie zarazy. W klasztorze mają być nad nią odprawione odpowiednie rytuały, według jedynej zachowanej księgi Salomona. Behmen i Felson podejmują się owej misji, pod warunkiem że dziewczyna będzie sprawiedliwie osądzona. Ich misja okazuje się drogą przez piekło.

Na brak atrakcyjnych propozycji Nicolas Cage narzekać nie może. A to jest złym porucznikiem, a to wdziewa znów średniowieczną zbroję (tu jako Behmen), aby w towarzystwie Rona Perlmana (Felson) eskortować damę, która nie wiadomo, czy jest z piekła rodem, czy też nie. Reżyser Dominic Sena zgrabnie wykorzystuje nowoczesną technikę filmową, aby jak najkorzystniej wizualnie sprzedać temat średniowiecza, czarów, czarownic, masowej śmierci i magii oraz dzielnych i szlachetnych rycerzy. A przy tym wszystkim gdzieś pobrzmiewają echa innych produkcji o podobnej tematyce, jak „Imię róży” (wątek klasztoru) czy „Królestwa niebieskiego” (wojny krzyżowców). Mimo jednak mocnych nawiązań do średniowiecza, akcja nie jest umiejscowiona w konkretnym czasie czy miejscu, a tło potraktowane zostało bardzo umownie. Jest to opowieść w sumie awanturnicza i przygodowa, ze śladami ambicji na stworzenie przypowieści o potędze wiary i ideałów, których strażnikami często bywają zwykli ludzie, a nie specjalnie do tego celu powołane instytucje.

ASPEKTY TECHNICZNE

Oj, jest tu co oglądać! A nie są to wcale sceny bitew (choć i te wyglądają przyzwoicie), ale rewelacyjne, pocztówkowe i bardzo malarskie kadry ukazujące położenie klasztorów i zamków w górach. W ogóle film, choć awanturniczy, jest przede wszystkim piękny plastycznie. Każda bitwa w kampanii w Ziemi Świętej ma swój specyficzny koloryt: a to pole bitwy tonie w pomarańczowym blasku słońca, a to przygasa w czerniach i bielach zimowej aury, a to – jak w bitwie o Smyrnę – zanurza się w mglistej szarości. Ostrość porządna, co przy koncepcji, która opierała się na punktowym oświetleniu planu (blask pochodni, światło wślizgujące się przez małe okna w murze, witraże, blask księżyca), jest bardzo znaczące. Bardzo fotogenicznie wypadły (jeśli tak można powiedzieć) ofiary zarazy. Wszelkie guzy, wybroczyny, rozkładające się ciała faktycznie mają „miękką” jak budyń fakturę.

Dźwięk miejscami mocno dosadny! Zwłaszcza w sekwencjach ostatecznej konfrontacji z siłami zła. Basy dają czadu, kiedy olbrzymie cielsko demona uderza o sklepienie klasztornego librarium, ale też wcześniej, gdy słychać otwieranie wrót czy tętent końskich kopyt na bruku miasta czy leśnym trakcie. Znakomicie dźwiękowo wypadła scena na moście, gdzie złowieszczo trzeszczą naciągane liny i zbutwiałe deski, oraz sekwencja w lesie podczas napadu wilków, w której ich wycie rozlega się ze wszystkich stron, dosłownie osaczając widza. Subtelniejsze, acz nie mniej złowieszcze są dźwięki życia lasu (trzask gałązek, trele ptaków, pohukiwanie sowy i szmer liści), pięknie rozseparowane. Odgłosy początkowych bitew są OK, ale tak naprawdę bitewny zgiełk uderza nas, wręcz stawiając do pionu, gdy stanowi reminiscencje pośrodku spokojniejszych scen (np. snu Behmena).

BONUSY

Zwiastuny i reportaż z planu (9 min) oraz krótkie wywiady z twórcami i aktorami. Przy czym Nicolas Cage koncentruje się na swej postaci, nazywając Behmena intelektualnym wojownikiem, a Ron Perlman opowiada o gratce, jaką byłą konna jazda, nauka walki na miecze i cudowne austriackie plenery, w których kręcili film.

ren / veroika

 

Premiera DVD i BD: 30.06.2011

Dodaj swoją opinię
Ocena
Ocena 0.00 (0 głosów)
Podpis:
Nasze oceny
Film:3
Obraz:4
Dźwięk:4
Bonusy:2
Stopka techniczna
Obraz::kolor, 1.78:1, 16:9
Dźwięk::Dolby Digital 5.1
Ścieżki dźwiękowe::polska (lektor), angielska
Napisy::PL
Płyta::2-warstwowa
Liczba scen::8
Bonusy::reportaż, wywiady, zwiastuny
Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.