Pochodzący z Wielkiej Brytanii producent kolumn głośnikowych znany jest przede wszystkim ze względu na opracowany we własnych laboratoriach współosiowy (koncentryczny) przetwornik będący punktowym źródłem dźwięku w bardzo szerokim zakresie częstotliwości, a więc zbliżający się do ideału, jakim jest szerokopasmowy głośnik odtwarzający pełne słyszalne dla ludzkiego ucha pasmo częstotliwości. Testowane kolumny należą do prestiżowej serii Dual Concentric opartej na wyjątkowo dobrze dopracowanym współosiowym przetworniku (skonstruowanym już w 1948 roku), reprodukującym wręcz nieskazitelną stereofonię.
BUDOWA
Tannoy bardzo dużą uwagę przykłada do projektu obudów, zwłaszcza w przypadku kolumn z wyższego pułapu cenowego. Zestaw dobrych głośników to nie jest jeszcze wszystko, aby uzyskać dobre brzmienie, do tego dochodzą jeszcze skrzynki, a te u szkockiego producenta są traktowane z wyjątkową dbałością o szczegóły. W przypadku modelu DC8T obudowy skonstruowano w oparciu o wysokiej jakości wielowarstwową sklejkę brzozową i unikalne ożebrowanie wewnętrzne, całość została dostrojona przy użyciu zaawansowanej techniki DMT (Differential Material Technology) obrazującej zachowanie się poszczególnych materiałów wchodzących w skład projektowanej skrzyni.
Z zewnątrz zastosowano najwyższej jakości selekcjonowany naturalny fornir pokryty wieloma warstwami bezbarwnego lakieru po uprzednim zabejcowaniu drewnianej powierzchni. Zastosowana do budowy skrzynek gięta sklejka ma jeszcze jedną zaletę, jest sztywniejsza, a w połączeniu z likwidacją wewnątrz obudowy równoległości ścianek ma znaczny wpływ na redukcję powstających przy pewnych częstotliwościach fal stojących mogących deformować wierny przekaz brzmienia.
Jednak najważniejszą częścią budowy DC8T jest wspomniany przeze mnie współosiowy przetwornik – to bardzo sprytnie rozwiązany układ, w którym w centrum tunelu utworzonego przez karkas cewki celulozowego stożka odtwarzającego pasmo średnicy i basu umieszczono kopułkę wysokotonową wraz ze specyficznie i oryginalnie zaprojektowanym falowodem przypominającym tulipan. Zadaniem tej niespotykanej w konstrukcjach innych producentów tubki jest odpowiednie wyprowadzenie i ukierunkowanie fal wysokich częstotliwości poza obręb umieszczonej głęboko w tunelu tytanowej 25-mm kopułki oraz zwiększenie jej efektywności. W przypadku tego współosiowego układu głośnikowego częstotliwość podziału ustalono przy wartości 1500 Hz, natomiast drugi dodatkowy woofer wspomagający przetwarzanie niskich tonów odcięty jest już w okolicach 250 Hz, a więc rekompensuje on drobne niedostatki efektywności w zakresie niskich tonów biorące się z wysokiej wydajności modułu średnio-wysokotonowego.
Filtry w zwrotnicy są wysokiej jakości i poddano je procesowi szybkiego schładzania (do temperatury około -190 stopni Celsjusza), a potem powolnego przywracania do normalnej temperatury, co pozwoliło wyeliminować naprężenia materiału powstałe w procesie produkcyjnym i tym samym zyskać bardziej jednorodną strukturę fizyczną, mającą duży wpływ na eliminację drobnych podbarwień dźwięku przez poszczególne elementy bierne.
BRZMIENIE
W przypadku DC8T mamy do czynienia z podłogowymi konstrukcjami wyposażonymi w dwa stożki o średnicy 200 mm pompujące spore ilości basu również dzięki układowi bass-reflex wykorzystującemu energię promieniowania od tylnej strony membran. Zatem w pewnym sensie spodziewałem się dosyć silnych doznań w obszarze reprodukcji niskich tonów. Tannoye aż proszą się o głośne słuchanie muzyki, a ich potencjał w zakresie odtwarzania basu w dużej mierze decyduje o atrakcyjności dźwiękowych doznań. Budują dźwięk o dużej skali, z dużymi źródłami pozornymi, szeroko rozmieszczonymi w pomieszczeniu. To kolumny wielkiego kalibru, brzmiące praktycznie tak, jakbym znalazł się na prawdziwym koncercie. A więc trąbka pana Tomasza Stańko była prawie identycznych rozmiarów jak wtedy, kiedy miałem okazję usłyszeć go na żywo w Katowicach. Podobnie sytuacja miała się w przypadku takich instrumentów jak perkusja czy nawet potężnych brzmień syntezatorów operujących w dolnych rejestrach częstotliwości, których nie brakuje na doskonałej płycie Jona Hopkinsa „Contact Note” wydanej w roku 2004.
Tak zaprojektowany koncentryczny układ głośnikowy jak w DC8T zapewnia bardzo dobre charakterystyki kierunkowe promieniowania fal akustycznych w szerokim zakresie częstotliwości i w szerokim kącie, co sprawia że stereofonia jest rysowana z wyjątkową precyzją i naturalnym odwzorowaniem sceny dźwiękowej. To bardzo ważne, zwłaszcza dla osób będących częstymi bywalcami koncertów, bo po nabyciu takich wydawnictw na CD będą miały gwarancję wrażeń z odsłuchu mocno zbliżonych do tych z wykonania na żywo. Poszczególne instrumenty pojawiające się na scenie charakteryzują się ostrą i przede wszystkim zróżnicowaną w płaszczyźnie głębi lokalizacją. To właśnie ten ostatni element zdecydowanie uświadomił mi, jaki potencjał drzemie w unikatowym układzie głośnikowym, jakim jest Dual Concentric. Skala brzmienia jest spora, właściwie nie odniosłem wrażenia nawet drobnych ubytków w zakresie niskich czy wysokich częstotliwości. Podobnie sytuacja ma się w odniesieniu do średniego zakresu pasma akustycznego – jego nasycenie i prężnie przekazywana barwa bez nadmiernego podkolorowania stawiają te konstrukcje wysoko w kategorii wierności brzmienia.
PODSUMOWANIE
DC8T oferują brzmienie adekwatne do wydanych na nie pieniędzy. Otrzymujemy produkt godny miana konstrukcji z hi-endowej półki, dopracowany do perfekcji i oferujący dźwięk mocno ocierający się o rzetelny i niezakłócony realizm, który wciąż jest poszukiwany przez niestrudzonych w swojej pasji audiofilów oraz ludzi ceniących produkty wyjątkowe i nietuzinkowe.
Arkadiusz Ogrodnik |
Opinie użytkowników (2)
adam1977 2017-13-05 1:20 Odpowiedz
Piękny dźwięk z mocnym basem. Byłem pod wrażeniem.
RM255 2010-18-12 10:00 Odpowiedz
Świetne kolumny! Miałem okazję je usłyszeć :)