Siedemnastoletni Boguś, były ministrant, ma już dość otaczającego go świata, co jednoznacznie wyraża wytatuowanym na czole napisem „fuck off”. Przekazowi pisemnemu towarzyszy niewerbalny – słowa zostają zastąpione przez metalowy pręt, za pomocą którego eksministrant wyładowuje swoją frustrację na Bogu ducha winnych osiedlowych budkach telefonicznych i samochodach. Te czysto fizyczne akcje nie zadowalają jednak Bogusia, toteż buntownicze nastawienie kieruje następnie przeciwko ludziom, którzy kiedyś byli dla niego autorytetami – nawiedzonemu księdzu, tkwiącemu w szponach nałogu alkoholowego nauczycielowi polskiego oraz matce, zagorzałej fance Krzysztofa Krawczyka.
W czasie tego swoistego buntu młodzieniec naraża się miejscowej gangsterce, co sprowadza na niego poważne kłopoty, ale także poznaje rodzeństwo: Emila, który jest nocnym stróżem poruszającym się na wózku inwalidzkim, oraz Monikę, w której się zakochuje. Ich wpływ na niego jest bardzo duży i pozwala dowiedzieć się, co tak naprawdę ma dla Bogusia jakieś znaczenie.
Ktoś kiedyś ładnie powiedział, że nawet żółw ma czasem ochotę komuś mocno przyłożyć. Dodawszy do tego młodzieńczą skłonność do buntu, zwłaszcza przeciwko moralnym autorytetom i społecznej niesprawiedliwości, można powiedzieć, że pod tym względem obraz Przemysława Wojcieszka jest filmem bardzo uniwersalnym, aczkolwiek chyba nieprzesadnie odkrywczym i głębokim. Nie obyło się jednak bez nagród. Na FPFF w Gdyni nagrodę otrzymał grający drugoplanową rolę męską Janusz Chabior, a na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Era Nowe Horyzonty” reżyser dostał Wrocławską Nagrodę Filmową w konkursie „Nowe Kino Polskie”.
ASPEKTY TECHNICZNE
Ścieżka dźwiękowa filmu jest co prawda w Dolby Digital 5.1, ale przestrzenność nie jest specjalnie odczuwalna. Z tylnych, i przednich, głośników dobiega głównie głośna muzyka. Dialogi i odgłosy (w tym te mocniejsze, jak rozbijanie szyb samochodów) dochodzą z przednich głośników.
Obraz jest specyficzny – czarno-biały z czerwono-czarnymi animowanymi wstawkami. Zdjęcia czarno-białe są intencjonalnie zmiękczone, trochę zaziarnione, kontrast również nie jest wyśrubowany. Kreska rysunku w sekwencjach animowanych jest ostra, a czerwień tła intensywna.
BONUSY
W dodatkach galeria zdjęć z filmu (1 min).
ren / itk
Premiera DVD: 13.10.2011
|