Niezamożny, studiujący teologię zamknięty w sobie Henryk zakochuje się z wzajemnością w siostrze swojego przyjaciela, stanowczej i nieco rozpieszczonej Annie. Nie jest to mile widziane przez dobrze sytuowaną rodzinę dziewczyny, która skutecznie rozdziela dwoje młodych. Mijają dwa lata, Anna dochodzi do siebie po przebytej gruźlicy, Henryk zostaje pastorem. Mimo upływu czasu nie mogą o sobie zapomnieć. Pokonując opór rodziny, biorą ślub i wyjeżdżają na północ, gdzie Henryk obejmuje parafię. Wiodą tam skromne i surowe życie. Ich związek przechodzi kryzysy, różni ich bowiem bardzo wiele – charakter, pochodzenie, nawyki, dążenia. Ich miłość bywa raniąca, ale nie słabnie.
Film powstał na podstawie scenariusza Ingmara Bergmana, który oparł go na dzienniku swojej matki. Reżyser filmu, Bille August, został za niego nagrodzony Złotą Palmą. „Dobre chęci” są opowiedziane z wykorzystaniem wielu różnych środków wyrazu: barw, muzyki, ciszy, głosu, mimiki, gestów, kompozycji kadrów. Na pewno nie jest to film dla spieszących się. Raczej dla chcących przenieść się w inne czasy, miejsce i atmosferę. Piękną oprawę dla postaci bohaterów stanowią krajobrazy (zdjęcia kręcono w Szwecji): łąki, jeziora, góry, rzeki, skąpane w letnim słońcu, pomalowane przez jesień czy przysypane lśniącym śniegiem. Kropkę nad i stawiają delikatne dźwięki fortepianu.
ASPEKTY TECHNICZNE
Dźwięk jedynie w Dolby Digital 2.0. Lepszym wyborem jest oryginalna ścieżka dźwiękowa, w której niezbyt głośne odgłosy drugiego planu dźwiękowego nie są zagłuszane przez lektora. W filmie dominują dialogi przerywane długimi momentami, w których słychać jedynie łagodną muzykę fortepianową i dochodzący zza okna śpiew ptaków, turkot kół, skrzypienie śniegu czy bicie zegara w drugim pokoju.
Choć ostrość nie jest pierwszej jakości i pojawia się szemranie tła, kadry filmu są prawdziwą przyjemnością dla oczu. Pięknie skomponowane i zestawione tworzą nastrój filmu, czuje się w nich malarską wrażliwość. W filmie wykorzystano dwie główne palety barwne – jedna, jasna i pastelowa, pełna świeżej zieleni, łagodnych beżów i ecru, pojawia się w scenach w domu rodzinnym Anny, druga – nasycona ciemnymi brązami, burościami, przydymiona i zgrzebna – wiąże się z otoczeniem Henryka, a potem z początkami życia na surowej północy.
BONUSY
Brak dodatków.
itk
Premiera DVD: 23.08.2012
|