RUE DE MERVEILLE
kino profesjonalne
Projekt: James Potter, JP Themed Theaters, USA
Instalacja AV: Audio Advice, Tulsa
Wymiary (m): 8 x 11 (kino); 6,5 x 13 (ulica)
Lokalizacja: Overland Park, Kansas
Poprzednie przeznaczenie: obiekt nowy, przeznaczony na kino
Wkraczanie w strefę tego niezwykłego kina jest jak wyprawa w czasie i przestrzeni. Niezwykła wyobraźnia projektanta przenosi bowiem widza z amerykańskiej rezydencji XXI w. w czarowne francuskie miasteczko początków XX w.
Nie sposób wyrazić słowami urody tego bardzo stylowego miejsca, z jego uroczymi kamieniczkami, butikami, kwiatami, plakatami, fontanną, latarniami oraz kinem, które wygląda, jakby znajdowało się gdzieś na ulicy, otoczone pięknymi fasadami domów. Nad wszystkim unosi się duch przemijającej już epoki art nouveau (zwanej w Polsce secesją), z jej płynnością linii, bogatą ornamentyką inspirowaną motywami roślinnymi oraz subtelną pastelową kolorystyką, choć wiele rekwizytów pochodzi już z okresu po I wojnie światowej.
Wrażenie jest tak realistyczne, a klimat epoki tak doskonale oddany, że projektant James Potter często bywa pytany o to, skąd u Amerykanina wzięło się takie wyczucie czasu i miejsca. Prawda jest taka, że projektant spędził w Europie dzieciństwo i młodość i ma tę europejskość niejako we krwi. I do dziś bardzo mocno tkwi w nim głęboki sentyment do typowo europejskiej radości życia, owej joie de vivre – skoro już jesteśmy we Francji.
Styl tego kina zainspirowany został należącą do właścicieli kolekcją starych pocztówek pokazujących życie na przełomie XIX i XX w. oraz kolekcjami innych przedmiotów o charakterze antykwarycznym (biżuteria, lalki, akcesoria sportowe, stare płyty). Idealnym miejscem dla ich ekspozycji stały się stylowe butiki uliczki de Merveille, która prowadzi do właściwego kina. Jest tu nawet maleńki zakład naprawczy urządzeń elektronicznych z akcesoriami z epoki oraz kiosk oferujący broszury reklamowe i magazyny, w tym słynny żurnal „Gazette Du Bon Ton”, wydawany w latach 1912-1925.
Niezwykły realizm „Rue de Merveille” bierze się z techniki dekoracyjnej, jaką zastosował Potter. Budynki zostały pokryte prawdziwym tynkiem, a przy ich wykończeniu projektant skorzystał z laserunku – według definicji wikipedii jest to „przezroczysta lub półprzezroczysta warstwa farby, zmieniająca ton lub barwę niższych warstw obrazu, zwłaszcza olejnego”. Użycie tej metody pozwoliło na osiągnięcie trzech celów. Potter objaśnia to następująco: „Po pierwsze – dało efekt naturalnego starzenia się budynków pod wpływem czynników pogodowych. Po drugie – wygładziło powierzchnię ścian. Po trzecie – złagodziło kontrast kolorystyczny budynków, które są pomalowane na różne kolory. Powiedzmy, że do niebieskiego tynku jednej kamienicy dodałem za pomocą laserunku żółć drugiej, a żółci tego drugiego domu zaaplikowałem niebieski, co zniwelowało różnicę barw”. Aby podkreślić upływ czasu, tynki budynków są pokryte kilkoma warstwami farb, a by stworzyć efekt głębi, kamienice pierwszoplanowe są jaśniejsze od położonych nieco dalej. Głębię tę podkreśla także przecinanie się linii ukośnych z pionowymi i poziomymi. Można jeszcze dodać, że budynki nie są ściśle dopasowane do siebie, a ich style architektoniczne są różne, aby podkreślić różny czas ich budowy i wzmóc wrażenie autentyzmu tego miejsca.
Oddając pole swej bogatej wyobraźni, projektant starał się jednak zachować umiar w stosowaniu środków dekoracyjnych, aby ich nagromadzenie i nadmiar różnego rodzaju cieni nie stały się męczące. Temu samemu celowi służy wyeksponowanie jaśniejszą barwą niższych partii budynków (wyższe są nieco ciemniejsze), aczkolwiek każdy fragment fasady jest wykończony jednakowo pieczołowicie. W tym miejscu trzeba wspomnieć, że to wspaniałe kino powstało przy pomocy wysokiej klasy specjalistów od oświetlenia („Oświetlenie jest kluczem do stworzenia nastroju” – podkreśla Potter), murarki oraz stolarki.
Niezwykle ważnym elementem dekoracyjnym uliczki de Merveille są plakaty reklamowe i szyldy – oryginalne projekty Pottera, aczkolwiek prezentujące autentyczne akcesoria z epoki. Prawdziwe są jedynie drobne ozdoby z metalu.
Delektując się tymi wszystkimi cudownymi kamieniczkami, butikami i wystawami kwiatowymi widz, dociera w końcu do właściwej sali kinowej, która została zaprojektowana tak, aby sprawiać wrażenie projekcji pod gołym niebem. Dwa rzędy foteli plus krzesła za blatem (łącznie 18 miejsc) są więc otoczone frontonami kamienic, a nad ekranem rozpościera się niebo z obłokami zabarwionymi na różowo przez zachodzące słońce. To tylko jeden z wariantów oświetlenia, których jest aż pięć, a każdy imituje inną porę dnia. Co więcej, można na pięć sposobów regulować jasność oświetlenia ulic i sklepików – dla każdego z tych miejsc oddzielnie, dzięki czemu uzyskuje się niezwykle romantyczny efekt.
Podsumowując tę wizualną ucztę dla oka (i duszy), James Potter powiedział, że dla niego to kino jest nie tylko projektem, ale przede wszystkim dziełem sztuki. I trudno się z nim nie zgodzić!
WYPOSAŻENIE KINA
Sprzętowe wyposażenie kina „Rue de Merveille” nie ma nic wspólnego z epoką retro. Jest to wysokiej klasy system 7.1, który idealnie nadaje się zarówno do oglądania filmów, jak i słuchania muzyki, a więc sala ta może także pełnić funkcję sali koncertowej. Instalację sprzętu przeprowadziła firma Audio Advice z Tulsy (Oklahoma).
Najbardziej rzucającym się w oczy elementem kinowym jest ogromny ekran Stewart CineCurve Firehawk Cinemascope 2.35:1 o wymiarach 1,8 x 3,3 m. Lekko wgłębiony, odbija światło otoczenia dostarczając jednakowo ostry obraz do każdego miejsca na widowni. Projekcja odbywa się za pośrednictwem projektora Runco VX44D-CWAS 2:35:1 Cinewide 1080p, którego poziom jasności jest siedmiokrotnie większy od większości projektorów. Zawieszony na specjalnie zaprojektowanym systemie montażu (i chłodzony też specjalnie zaprojektowanym systemem wentylacji, a przy tym wyciszony specjalną obudową) jest niewidoczny, gdyż sprytnie zamaskowano go fasadą kamienicy. Do odtwarzania filmów służy konsola PlayStation 3.
Referencyjne głośniki PSB: CW383 plus subwoofer CHS212 (model przeznaczony do większych pomieszczeń) są również niewidoczne, gdyż zostały wbudowane w ściany. System kinowy AV jest zintegrowany z systemem oświetleniowym i klimatyzacją, a steruje się nim za pomocą bezprzewodowego panelu dotykowego Crestron TPS-6X. Pozostały sprzęt audio wideo (konsola, receivery, amplitunery, procesory) znajdują się na zewnątrz sali kinowej, ukryte w dwóch sklepikach.
Lista sprzętowa:
ekran Stewart CineCurve Firehawk Cinemascope 2.35:1 (165”)
projektor Runco VX44D-CWAS 2:35:1 Cinewide 1080p
konsola Sony PlayStation 3
Direct TV HR23 HD Satellite Recorder
Direct TV H21 HD Satellite Receiver
głośniki:
surround PSB CW383 (do zabudowy, x 7)
subwoofer PSB CHS212
procesor SSP-880 AV Classé Delta Series
wzmacniacze CA-3200, CA-2200 i CA-2100 Classé Delta Series
panel bezprzewodowy Crestron TPS-6X RF 5.7”
ścienny panel pomocniczy TPS-6L
Crestron DM „Digital Media” ADMS Media Server