CAIRO STATION

unikatowe recenzje DVD rarytasy

Kochany przez Egipcjan reżyser zostaje wrogiem publicznym numer jeden.

CAIRO STATION 1

Youssef Chahine ma na swoim koncie nominacje do Złotego Lwa, Złotego Niedźwiedzia, Złotej Palmy (aż cztery) i zdobytego Srebrnego Niedźwiedzia. To on odkrył i wypromował Omara Shariffa, on też nigdy nie szedł na układy z władzą, obnażając w swych dziełach między innymi korupcję na najwyższych szczeblach. I za to Egipcjanie go kochali. Po premierze „Cairo Station” w kraju jednak zawrzało – jeden z widzów po seansie spoliczkował nawet reżysera i powiedział mu, że tym filmem oczernił cały Egipt. Film został zakazany i na 20 lat trafił na półki. Wygrzebano go stamtąd pod koniec lat 70. i wówczas oddano należny hołd reżyserowi, uznając „Cairo Station” za jedno z najwybitniejszych dzieł filmowych nakręconych w kraju faraonów (potocznie nazywa się je egipskim „Obywatelem Kane’em”). Reszta świata poznała się już na nim wcześniej – sypały się porównania z „Psychozą” Hitchcocka, potem z brutalnymi obrazami Scorsese (no i była nominacja do Złotego Niedźwiedzia).

CAIRO STATION 2Akcja filmu rozgrywa się na tytułowym dworcu kolejowym w stolicy Egiptu. Dworzec jest lustrem, w którym odbija się cały kraj – widać tam bogaczy i biedaków, fanatyków religijnych i pragnącą wolności młodzież (wspaniała scena z tańczącymi rock’n’rolla młodymi ludźmi w wagonie kolejowym – jakże to inny świat od tego z obecnych filmów z krajów muzułmańskich!), są szaleńcy i prorocy, są nieszczęśliwie zakochani, są wreszcie buntownicy, którzy chcą walczyć z niesprawiedliwościami systemu i wyzyskiem. Głównym bohaterem jest Qinawi, kulawy sprzedawca gazet mieszkający w szopie przy dworcu (w tej roli sam reżyser). Qinawi przyjechał z prowincji, szukając poprawy życia, ale i tutaj jest pariasem. Mężczyzna kocha się na zabój w pięknej Hanumie (gra ją Hind Rostom, nazywana egipską Marilyn Monroe), sprzedawczyni napojów wojującej z czyhającymi na nią policjantami, kobiecie upadłej, zalotnej, uwodzicielskiej, flirtującej z Qinawim, ale zakochanej w walczącym o utworzenie związków zawodowych tragarzu Abu Seribie. Trawiony pożądaniem Qinawi, raz po raz odtrącany przez Hanumę, stopniowo popada w obłęd i postanawia zabić dziewczynę. Przypadek sprawia, że jego ofiarą staje się przyjaciółka Hanumy. Qinawi nie rezygnuje jednak ze swych zbrodniczych zamiarów – tylko szybka interwencja Abu Seriba i policji może uratować życie dziewczyny…

Do ostatnich scen nie jesteśmy pewni, czy Hanumie uda się wyrwać z łap biegającego z nożem Qinawiego, który wcześniej dość sprytnie zmylił pościg. Te sceny szaleństwa, podkreślane zbliżeniami, na których widać oczy ofiary i napastnika (także prześladowanego przez Qinawiego kota), wywołują ciarki na plecach i porównania z „Psychozą” przestają być przesadzone... Jeśli chodzi o reżyserię, „Cairo Station” do dziś może uchodzić za majstersztyk. Co jednak nie podobało się w nim Egipcjanom? Głównymi bohaterami są ludzie z marginesu społecznego, a Chahine darzy ich wielką sympatią. Nie potępia frywolnej Hanumy, ma zrozumienie dla obłędu Qinawiego. Film jest też dość odważny obyczajowo i bez uników opowiada o tłumionym pożądaniu i seksualnej obsesji. „Cairo Station” szokowało zresztą i treścią, i formą – bardzo wyraźnie są w nim nawiązania do włoskiego neorealizmu, na co widzowie kompletnie nie byli gotowi.

Jan

Tytuł oryginalny: Bab El hadid / Cairo Station

Gatunek: obyczaj, thrillerCAIRO STATION

Kraj produkcji: Egipt

Rok produkcji: 1958

Czas trwania: 76 min

Kategoria wiekowa: 15 lat

Reżyseria: Youssef Chahine

Obsada: Youssef Chahine, Hassan el Baroudi, Hind Rostom, Farid Shawqi, Abdel Aziz Khalil, Naima Wasfy

Dystrybucja: Typecast Releasing

Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.