OCALENIE

Nasza ocena:5Nośnik:DVD
Tytuł polski:Ocalenie
Tytuł oryginalny:Ocalenie
Gatunek:obyczaj
Kraj produkcji:Polska
Rok produkcji:1972
Czas trwania:87 min
Kategoria wiekowa:15 lat
Reżyseria:Edward Zebrowski
Obsada:Zbigniew Zapasiewicz, Maja Komorowska, Aleksander Bardini, Jan Englert, Piotr Fronczewski, Jerzy Kamas, Czesław Wołłejko
Dystrybucja:TiM Film Studio
Opis
Życie – tak, ale moje.
Galeria

Docent Adam Małecki dowiaduje się, że cierpi na ciężką i przewlekłą chorobę, w której jedynym ratunkiem jest przeszczep nerki. Dla robiącego karierę biologa wiadomość ta oznacza ciężki cios i zmusza go do długotrwałego pobytu w szpitalu. Kiedy w końcu znajduje się dawca, lekarze postanawiają wszczepić nerkę komuś innemu, co budzi w Małeckim głęboki sprzeciw. Uważa bowiem, że to jemu, jednostce społecznie bardzo przydatnej i wartościowej, należy się ten organ. Zmienia swoje nastawienie dopiero pod wpływem śmierci znajomych pacjentów.

„Ocalenie” Edwarda Żebrowskiego należy do nurtu kina psychologiczno-intelektualnego – w czasach premiery silnie akcentowano inspirację twórczością Krzysztofa Zanussiego, z którym reżyser współpracował jako scenarzysta. Jego reżyserski debiut pokazuje wewnętrzną przemianę bohatera pod wpływem zagrażającej jego życiu choroby. Oschły, szorstki dla otoczenia i niewyrozumiały dla innych Małecki zmienia się, gdy w szpitalu przychodzi mu obcować z ludźmi, od których na co dzień odgradzał go pancerz egoizmu i wyniosłości, i gdy zawisa nad nim groźba śmierci. Reżyser daje tym do zrozumienia, że choroba może spełnić w życiu człowieka rolę pozytywną, będąc swego rodzaju katharsis, czynnikiem pozwalającym spojrzeć na życie inaczej i przewartościować poglądy. Jego zdaniem „W życiu każdego człowieka poważna choroba stanowi zwrotny punkt, wywołuje szok emocjonalny, zmianę hierarchii wartości, postawy życiowej”.

Pisząc scenariusz, Żebrowski wykorzystał własne doświadczenia szpitalne, a realistycznemu oddaniu szpitalnej atmosfery bardzo dobrze przysłużyły się znakomite zdjęcia Jana Hessego. W roli Adama Małeckiego doskonałą kreacją popisał się Zbigniew Zapasiewicz.

Film został uhonorowany wieloma nagrodami, w tym Nagrodą im. Andrzeja Munka, wyróżnieniem specjalnym na MFF w Valladolid, Syrenką Warszawską (nagroda Klubu Krytyki Filmowej SDP) oraz Srebrną Plakietką na MFF w Chicago.

Film ukazał się w trzypłytowym pakiecie DVD „Edward Żebrowski” w kolekcji „Arcydzieła polskiego kina”.

ASPEKTY TECHNICZNE

Zdecydowana większość akcji toczy się w szpitalnych wnętrzach, co pociąga za sobą jednolitą, ograniczoną paletę barwną. Jest sporo bieli w różnych odcieniach – błękitnawej, szarawej lub w kolorze mlecznego szkła – szarości i niebieskości. Z rzadka widać bladą czerwień i blady pomarańczowy, które nie ocieplają ogólnie chłodnego obrazu. Na ekranie pojawiają się śmieci analogowe różnego rodzaju, szemrze tło. W ciemnych scenach słaby kontrast, nie widać szczegółów. Ostrość obrazu średnia.

W ścieżce dźwiękowej, w Dolby Digital 2.0, cały przegląd szpitalnych odgłosów wypełniających pozorną ciszę. Szuranie kapciami po posadzce, szelest pościeli, skrzypienia, tykanie, odgłosy działania aparatury medycznej, oddechy śpiących ludzi. Wszystko to słychać dobrze, aczkolwiek z podkładem lekkiego szumu. Dialogi wyraźne.

BONUSY

Brak dodatków.

ren / itk

 

Dodaj swoją opinię
Ocena
Ocena 0.00 (0 głosów)
Podpis:
Nasze oceny
Film:5
Obraz:2
Dźwięk:2
Bonusy:0
Stopka techniczna
Obraz::kolor, 1.66:1, 4:3
Dźwięk::Dolby Digital 2.0
Ścieżki dźwiękowe::polska
Napisy::ANG
Płyta::1-warstwowa
Liczba scen::16
Bonusy::brak
Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.