GRAN TURISMO 4 (PS2)

Nasza ocena:5Nośnik:DVD
Producent:Polyphony Digital
Wydawca:Sony Computer Entertainment
Gatunek:wyścigi, zręcznościowa
Kategoria wiekowa:6 lat
Platforma:PlayStation 2
Wymagania:brak
Dystrybucja:Sony Computer Entertainment Polska
Sterowanie:Dual Shock 2
Medal:niebieski
Opis

Istnieją takie serie gier, które elektryzują samą nazwą. Bez względu na to, czy kolejna część będzie lepsza czy gorsza, dzięki znanemu tytułowi odnotowana sprzedaż i tak będzie wysoka. Tak po części wygląda sytuacja w przypadku czwartej części kultowego Gran Turismo.

Odpalając grę pierwszy raz, miałem mieszane uczucia. Z jednej strony cierpliwie i w napięciu wyczekiwałem kolejnej odsłony „najlepszego symulatora jazdy”, z drugiej niezwykle obawiałem się wtórności finalnego produktu Polyphony Digital. Cóż może mnie jeszcze zaskoczyć? Jedynka była wyśmienita, w dwójce wszystkiego było więcej, trójka – z racji przejścia na platformę nowszej generacji – wywoływała emocje dzięki wspaniałej grafice. A część czwarta?

Najpierw przyszedł czas na przejście wszystkich licencji – serię Gran Turismo cechuje konieczność zdobycia wyścigowych / rajdowych uprawnień. Jak to bywało poprzednio, sprawa do najprostszych nie należała. Sprawiało to jednak dużo frajdy, pomimo faktu, że do wygrania ostatnich wyścigów w ostatniej licencji wymagane jest posiadanie stalowych nerwów. Minusy? Lekko wyżyłowany, mimo wszystko, poziom trudności.

Etap drugi. Główny tryb gry. Na uwagę zasługuje fakt możliwości zaimplementowania stanu gry z trzeciej części GT. Możemy w ten sposób ułatwić sobie pierwszy etap rozgrywki – samochodów wcześniej zdobytych bez problemu będzie można używać! Nie grałeś w trójkę? Zaczynaj od zera i pnij się po szczeblach kariery.

Menu gry zostało bardzo ciekawie rozwiązane. Wyruszając w drogę po kolejne cztery kółka, poruszamy się po mapie, która została zaprojektowana w odniesieniu do rzeczywistości. Każdy z krajów posiada oczywiście swoje własne marki aut (z przyczyn oczywistych próżno szukać ojczyzny), dodatkowo całość jest podzielona na cztery działy: New Cars, Legendary Cars, Tuning Shop oraz Event. Pierwszy to nówki – raczej nie ma po co zaglądać tutaj na początku gry. Drugi to pojazdy wyróżniające się w całej historii danego koncernu, np. dla Mercedesa jednym z aut legendarnych będzie SL-300 Gullwing. Tuning Shop pozwala na rozbudowę maszyny (można dokonywać cudów – z niepozornego, seryjnego autka można utworzyć prawdziwą bestię – tuning w GT to rzecz absolutnie kultowa, rozbudowana do granic możliwości). Event z kolei to wyścigi u producenta marki.

Etap trzeci. Wyścigi i gameplay. Nic tutaj nie odbiega od poprzednich odsłon, poza jedną ważną kwestią: można wybrać opcję rozegrania wyścigu w trybie B-Spec. Możemy wtedy zasiąść wygodnie na kanapie i obserwować, jak komputer odstawi za nas całą robotę – my ograniczamy się jedynie do wydawania poleceń. Cóż, moim zdaniem jeśli ktoś jest przerażony samą myślą o 24-godzinnej jeździe po torze, powinien przesiąść się na coś innego. Gran Turismo to symulator poruszający każdy aspekt samochodowej rozrywki – do ukończenia tej gry na 100% potrzeba naprawdę wiele determinacji. Jesteś noobem, wybierz B-Spec. Ale to tylko moje skromne zdanie. Reszta bez zarzutu (czytaj – wyśmienita).

Odwiecznym argumentem przeciwników GT jest brak zniszczeń w grze. Jestem absolutnym przeciwnikiem teorii zaniżających wartość tej serii z tego powodu. Wydaje mi się, że gdyby twórcy zaimplementowali możliwość niszczenia auta w tej grze, to idąc za zasadą „realnego symulatora” wyścig mógłby skończyć się po 15 sekundach, przy pierwszym uderzeniu w bandę z prędkością większą niż 100 km/h. Nie wyobrażam sobie swojej reakcji, gdyby po 20 godzinach jazdy endurance'owej, po drobnym błędzie na ekranie pojawił się napis „game over”. Przyklasnę zatem pomysłowi kompletnej rezygnacji ze zniszczeń, ponieważ paradoksalnie zwiększa to wiarygodność gry, która przecież ma być rozrywką.

Etap czwarty. Podsumowanie. Gran Turismo 4 to gra wtórna, idąca schematem, którego się obawiałem – mocniej, wyżej, szybciej, więcej. Niczym jest to wszystko jednak wobec jednego bardzo ważnego argumentu – Gran Turismo nie jest grą z gatunku wyścigi. Gran Turismo jest gatunkiem sam w sobie. GT to niezwykle dopracowany, bardzo rozbudowany i doskonale zaprojektowany produkt (prawie) o charakterze edukacyjnym. W chwili wyjścia czwórki nie było dla niej konkurencji – absolutny must have dla każdego posiadacza PS2!

Galeria

HISTORIA

Pierwsza część gry zadebiutowała na pierwszej platformie Sony w 1997 roku. Doczekała się wielu kontynuacji, co jest zupełnie zrozumiałe, jeśli zwrócić uwagę na fakt, że gra uzyskała zaszczytny tytuł najlepiej sprzedającej się gry na PSX-a. Należy zaznaczyć, że krytycy również bardzo ciepło powitali grę na rynku – najpopularniejsze magazyny recenzenckie wystawiały jej najwyższe możliwe oceny.

SCENARIUSZ

Rozgrywkę można przeprowadzić na dwa sposoby: stosując standardowy model sterowania pojazdem podczas pokonywania tras oraz tryb B-Spec, czyli możliwość oddania gry komputerowi, który będzie sterował pojazdem automatycznie. W gestii gracza będzie jedynie leżeć wydawanie poleceń, jak choćby częstotliwość zjazdu do boksu.

ASPEKTY TECHNICZNE

Do dyspozycji gracza oddano 500 samochodów z ponad 80 największych fabryk świata. Po wyborze samochodu będzie można uczestniczyć w wyścigach rozgrywanych na jednej z ponad 100 tras. Na uwagę zasługuje powiększony w stosunku do poprzedniej części garaż – teraz można trzymać ponad 1000 własnych pojazdów. Gra obsługuje wszystkie modele kierownic dostępne na rynku.

Grafika trzyma wysoki poziom, na równi z oprawą dźwiękową.

tom

Dodaj swoją opinię
Ocena
Ocena 4.00 (1 głosów)
Podpis:

Opinie użytkowników (1)

  1. PATRYK1234

    PATRYK1234 2013-16-12 19:19 Odpowiedz

    fajna gra moja ulubiona runda to opera paris i george v paris i hong kong i d azur days
    gran turismo 4 mi nie działa na ps2 ale jest bez żadnych rys nie działało mi to długo...

Nasze oceny
Grafika:5
Dźwięk:5
Grywalność:6
Newsletter - przyłącz się!
Bądź na bieżąco, podaj swój e-mail, odbieraj newsy i korzystaj z promocji.
  Wybierz najbardziej interesujący dział, 
  a następnie kliknij Zapisz się.